Wees daar waar je doelgroep is
Bottom line draait het in de autoschadebranche natuurlijk om meer reparaties. Daar kan geen misverstand over bestaan. Maar om mensen in je bedrijf te krijgen, zul je toch op de een of andere manier contact met je doelgroepen moeten maken. De feiten wijzen uit dat ongelofelijk veel (miljoenen) mensen dagelijks in Nederland, gebruik maken van social media. Van de tijd die mensen online zijn, besteden zij maar liefst 50% aan social media. Dus waarom zou je dan niet contact proberen te maken met je doelgroep op de plekken waar deze zich (zeer regelmatig) ophoudt?
Betrouwbaarheid is een belangrijke factor
Bij de keuze van een schadebedrijf spelen natuurlijk meerdere factoren een rol. Er zal daarbij zeker verschil bestaan tussen oudere en jongere klanten, en hebben we niet alleen te maken met particuliere klanten.... (Groepen) verzekeraars, leasemaatschappijen, fleetowners, dealerorganisaties, autobedrijven en ga zo maar door. Daarnaast wordt de markt in de autoschade sector voor een groot deel beïnvloed door schadeketens en andere samenwerkingsvormen.
Maar door op zo veel mogelijk relevante plaatsen actief te zijn, zul je de kans dat je door potentiële klanten gevonden zult worden, natuurlijk wel sterk vergroten. En één van deze plaatsen is social media.
Toegevoegde waarde alleen voor "de grote jongens"?
Met name de vraag wat kleinere bedrijven aan social media hebben komt regelmatig terug. Maar natuurlijk kunnen ook kleine(re) bedrijven profiteren van de voordelen van social media. Dus ook zij, of misschien wel júist zij moeten gevonden worden. Bovendien kunnen ook zij potentiële klanten een reden geven om juist bij hun bedrijf binnen te komen kijken (persoonlijke benadering, service, akties, noem maar op) en niet bij een van de concurrenten.
Effect van social media van meerdere factoren afhankelijk
Of social media zullen bijdragen tot meer omzet, is van meerdere factoren afhankelijk en niet vooraf vast te stellen. Maar ook nu weer, dat geldt voor alle vormen van marketing en reclame. Dat neemt echter niet weg, dat je juist met online – en dus social media – middelen veel beter kunt meten wat gedane inspanningen opleveren. Van al je bezoekers op je website onthoudt een X percentage je naam, en een Y percentage bezoekers besluit een schade bij je te laten repareren.
En natuurlijk kun je niet zeggen dat 100 fans op Facebook leidt tot 5 schadereparaties, maar je kunt wel degelijk zien hoeveel extra bezoekers op je website via social media kanalen afkomstig zijn. Volgens een recente studie zou één Facebookfan zelfs gemiddeld leiden tot 20 extra websitebezoeken. Op deze manier kun je dus wel degelijk bepaalde resultaten meten. Iets wat met een advertentie in de krant veel lastiger (of beter: bijna onmogelijk) is. En als de krant met jouw advertentie eenmaal gelezen is, belandt hij in de papierbak. Dat zal met een artikel over een reparatietechniek of interessante aktie op Facebook nooit gebeuren!
Social media leveren een bijdrage aan meer omzet
Akties via social media zijn dé manier om op lokaal en regionaal niveau omzet te genereren; in plaats van het aloude flyeren kunnen we in realtief zéér korte tijd in kontakt komen met de juiste mensen en bedrijven. Bijvoorbeeld een bijna vergeten doelgroep: de tussenpersoon.... zet een mooie aktie op touw voor een zaterdag, en zorg dat dit via je Facebookpagina bij deze groep onder de aandacht wordt gebracht. Een zéér grote kans dat deze tussenpersonen ervoor zorgen dat dit bericht bij zijn klanten onder de aandacht komt!
We kunnen echter nooit beweren dat je van social media wonderen kunt verwachten. Succes is namelijk van vele factoren afhankelijk. Wel ben ik van mening dat succes te beïnvloeden is. Daarvoor is dan wel visie, strategie, een goed concept en een beetje geduld nodig. Als je dat goed op orde hebt, zal ook de autoschadebranche de vruchten van social media kunnen plukken. Dat staat voor mij als een paal boven water.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten